Tales from skottland

15/7 Norrköping-Skavsta-Stansted-Bishops Stofford Samlades vid Vivo-Ronden på förmiddagen. Allmän inspektion av ryggsäckar. På vägen upp körde Leffa fel i Nyköping. Flyg med Ryan Air till Stanstead med Boeing 737. Tog taxi till Bishops Stofford. Litet pittoreskt Engelskt samhälle en bit utanför London. Var ute en sväng på Half Moon, Pizza Hut och Robin Hood. En Dalgliesh Kopia kom och frågade ut oss om ett mord.
16/7 Stansted-Glasgow(Prestwick)-Glasgow-Perth-Aviemore Megafrukost på morgonen. Lasse glömde kameran i taxin på väg till Stanstead Airport där det var ett jättesäkerhetspådrag. Lasses och Anders ryggsäckar gick inte genom tullen och dom vart utfrågade av en nitisk hynda. Tog snabbtåget till Glasgow. Vi visste inte riktigt hur vi skulle ta oss till Aviemore. Åkte förbi The Royal Troon. Gick runt lite i Glasgow. Fick djävligt bra pris på tåget till Aviemore via Perth. Satt och spelade kort, ölade och spanade på landskapet hela vägen upp till Aviemore. Gick ut en sväng i Aviemore och tog våra första maltisar. Inkvarterade på Kinapol. Larsson blev trakasserad på puben då han beställde en Talisker i stället för traktens stolthet– Balvenie Doublewood
17/7 Aviemore-Boat of garten-Nethy Bridge-Grantown of Spey Avfärd kl 9.30. Går från Aviemore, via trädgårdar, hästhagar, ner till floden Spey. Fantastiskt väder. Går riktigt fort och lätt, via ett mäktigt landskap. Mats drar upp ett fruktansvärt tempo och vi far förbi massor av får, och det är många staket att trixa sig över. Konstaterar efter ett par timmar att vi missbedömt avståndet på den första dagsetappen med ungefär tre mil (längre än beräknat). Starkt jobbat!!
Käkade i Boat of garten och fortsatte till the Osprey center -ett center för fiskgjusar- ,via en naturskön miljö runt en sjö där Mats tog ett bad. Var inne i centrat och kollade på fiskgjusar i sina boplatser.. Ute på kvällen och käkade fish and chips. Tog bussen från Nethy bridge till Grantown of spey Vi fixade boende på vägen i Cran-tarra Guesthouse. Oax, Thorpe och Mcpherson öldrickandes vid Nethy bridge efter 100 mils vandrande
Vi fick sedan prova 6 st. sorter. 10, 15, 21, 25, 30-åring samt 105 (cask strenght) Den 25-ariga en riktig höjdare. Intressant rundvandring. Glenfarclas har den starkaste whiskyn som finns i sin Glenfarclas 105. Nu kändes det som resan börjat på allvar! Fortsatte sedan till Charlestown of Aberlour. Hann inte mer än sätta oss förrän våran värd, Mr Hendersson, kom in med en kopp kaffe och frågade, -Do You want a dram. Gubben hade tydligen jobbat på Cardhu. Eftersom vi inte ville stöta oss med värden accepterade vi pliktskyldigt och svepte varsin. Ute en svang på the Mash tun och käkade och drack. Avslutade kvällen men lite pokerspel.
19/7 Aberlour-Cardhu destillery-Speyside Cooperidge-Aberlour Dags att testa the malt whisky trail. Gick från Aberlour på stigar längs med spey i vacker natur där vi passerade Imperial, Knockando och Thamdu for att sedan landa vid the Cardhu distillery. Vi insåg snart att dagens inplanerade besök på macallan måste skjutas upp. Vi körde besöksrundan och 5 man köpte en flaska Cardhu i besöksshopen.
Vi tog sedan taxi till Craigellachie highander inn. Sedan trampade vi iväg till the speyside cooperidge och tittade på tillverkningen av whiskytunnor i ett enormt arbetstempo. I besökscentrat provade vi cider och sherry. Ute en svang på the mash tun igen. Torp beställde en 21 årig Springbank. Flottast hittills och riktigt god. Bistert konstaterande är att gammalt och dyrt är djävligt gott.
20/7 Aberlour-The Macallan Distillery-Glen Grant Distillery-Dufftown Taxi till the Macallan Distillery på morgonen. 2,5 timmars information. smakning och rundvandring av ett riktigt proffs med ett batteri av historieinfo samt en hel del fördomar... Bäst hittills! Vi fick gå in och lukta på en 50-arig Macallan ur ett riktigt whiskyfat och beskriva dofterna. Macallan är det enda distilleriet som enbart använder Sherryfat. Dessa kostar 400 pund styck,- ca 10 gånger dyrare än ett vanligt fat. Macallan blandar sedan ihop sina olika fat till en varje gång identisk blandning. Fick korn på en värsting,- 18 Year old Gran Reserva – enbart förstatappning från sherry fat, kostade 90 pund. Vi fick också träffa på Macallans provsmakarchef
Sedan knallade vi ner till Rothes. Lunch. Tour på the Glen Grant distillery som hade cybrad föreställning. Kändes lite amatörmässigt i jämförelse med Macallan. Sedan blev det rundvandring i major Grants trädgård som var en riktig höjdare. Avslutningsvis blev det taxi till Dufftown för inkvartering. På kvällen blev det en skotsk kväll med lokalbefolkningen med säckpipa gaelisk dans (reel) En och annan underlig figur gick att beskåda. Ingen av oss åkte upp på scen i alla f
21/7 Dufftown-Glenfiddich Destilery-Balvenie Castle Slappardag. Tog en sväng till the Glenfiddich destillery. Vi gick in i besöksshopen där man såg att Glenfiddich verkligen satsar på marknadsföring. De hade all möjlig bråte där kronan på verket var en Glenfiddich 50 år som gick loss på 10000 pund !! Ingen rundvandring denna gång. Vi gick sedan till Balvenie castle och tittade in i det urgamla slottets gömmor. Oax provade kilt på morgonen.
Vi gick forbi destillerier som Pittyvaich. Mortach och Balvenie. Efter detta sa satt vi och solade och spelade kort på en liten sandbank till en liten bäck som rann ut i spey. En riktig mardrömsgenväg tillbaka over brännässlor och tistlar. Sedan blev det inköp av diverse drycker i Whiskyshoppen med sinande plånböcker. Efter detta slappade vi och gick sedan till the glenfiddich house for middag. whisky och öl.
22/7 Dufftown-Aviemore-Glasgow Vi fick århundradets största frukost på vårat boende. Sedan tog vi en taxi till Aviemore för att där hoppa på taget till Glasgow via Perth. Fixade boende i slummen ca 15 minuter från centralstation. Gick och spanade lite i Glasgow på eftermiddagen. Vi var inne bl.a. the Celtic shop. Massor av folk sprang omkring med matchtröjor. Det visade sig att det var träningsmatch mellan Celtic och Bordeaux inför 49000 åskådare….en miss. Ett riktigt skräckhotell. Vi längtade tillbaks till Högländerna. Gick ut en sväng på kvällen.
23/7 Glasgow-Prestwick-Stanstead-Skavsta-Norrköping Upp tidigt. Masade oss bort till centralstation, och hoppade på tåget mot Prestwick. Tog det lugnt på Prestwick. Avfärd mot Stanstead. Planet mot Nyköping var försenat med ca 1h. Käkade middag. Larsson fick ont i öronen när vi flög hem. Flera är lite småförkylda. Leffa och Mcphersons syrra hämtade oss for skjuts hem till Norrköping. Hemma med nya upplevelser och laddade batterier. Sammanfattning av resan: En riktig höjdare!!